A fogínygyulladás kezelése az Oktán fogklinikán

Magyarországon az emberek túlnyomó része élete során legalább egyszer maga is megtapasztalja a fogínygyulladás (gingivitis) tüneteit, melynek legszembetűnőbb és sokszor ijedtségre okot adó első, a páciens számára is látható jele a fogínyvérzés, mely valójában a szervezet védekező mechanizmusa.

A kellemetlen tünetek bár eleinte nem járnak fájdalommal, szakorvosi kezelés nélkül akár fogínysorvadáshoz, vagy a fog elvesztéséhez is vezethetnek.

A fogínygyulladás tünetei

A fogínygyulladás okai

1. Nem megfelelő szájhigiénés szokások

Az ínygyulladás kialakulása leggyakrabban a nem megfelelő, illetve hiányos szájhigiénés szokások következménye.

A rossz fogmosási technika, vagy a napi legalább kétszeri fogmosás elmulasztása, a fogselyem és a szájvíz használatának mellőzése mind elősegíti azt, hogy a fogakon a lepedék fel halmozódjon. Ebben a lepedékben (plakk) aztán a káros baktériumok hamar elszaporodnak, megtelepednek. Valójában a baktériumok anyagcseréjének végterméke váltja ki a fogínygyulladást.

2. Dohányzás

Fokozottan veszélyeztetettek a dohányosok, náluk ugyanis sokkal ritkábban, vagy gyengébben jelentkezik a fogínyvérzés, mint figyelmeztető tünet.

Ennek az az oka, hogy dohányzás hatására az erek összeszűkülnek, az íny hámrétege megvastagodik, nem ad utat a vérzésnek. Ráadásul a dohányzás gyengíti az immunrendszert, a szájüreg lágyszöveteit pedig közvetlenül károsítja. A szervezet öngyógyító funkcióit nagymértékben gátolja, így a fogíny is sokkal nehezebben regenerálódik.

Vagyis a dohányzás elfedi azokat a nyilvánvaló tüneteket, amik a már kialakult betegséget jeleznék. A gyulladásos tünetek fennállnak, de a dohányos nem tapasztal, vagy csak minimálisan fogínyvérzést, vagy egyéb kísérő tünetet. Ennek következményeképp pedig sokszor későn fordulnak fogorvoshoz, akkor, amikor már súlyos csontpusztulással járó fogágybetegség alakult ki.

3. Alkoholfogyasztás

A rendszeres és túlzott mértékű alkoholfogyasztás nemcsak a szervezet ellenálló képességét gyengíti, de az alkohol magas szénhidrát tartalma miatt fogszuvasodáshoz vezethet.

4. Rendezetlen, szabálytalan fogsor

Az összetorlódott, rendezetlen fogsor már önmagában is rizikótényezőnek számít, hiszen a fogak alapos tisztítása a nehezen, vagy egyáltalán nem elérhető területek miatt jóval nehezebb. Hasznos megfontolni a ma már felnőttkorban is elérhető és hatékony fogszabályozás lehetőségét.

5. Rossz táplálkozási szokások

A kiegyensúlyozott táplálkozás egészségünk alapja, mely biztosítja szervezetünk optimális működését. A szénhidrátban gazdag ételek túlzott fogyasztása is kiválthat fogínyvérzést, hiszen a szénhidrátok a megtelepedő baktériumok elsődleges tápanyag forrásai.

6. Várandósság, hormonális változások (serdülőkor, menopauza)

A hormonális változások, mint a várandósság, menopauza, serdülőkor, de akár a menstruációs ciklus a szervezet egyensúlyának felborulása révén a száj baktériumflórájának változását okozhatja.

7. Rákos betegségek

Az immunszuppresszió miatt a rákos betegek jóval fogékonyabbak a bakteriális fertőzésekre, így az ínygyulladásra is.

8. Cukorbetegség

A cukorbetegség nemcsak a keringést károsítja, de nagyban nehezíti a szöveti regenerálódást is.

9. Véralvadási betegségek

A különböző hematológiai rendellenességek, például a véralvadási zavarok, vagy akár a leukémia szintén fogínyvérzéssel járhat.

10. C-vitamin hiány

C-vitamin hiányában, a szervezet védekezőképessége csökken.

11. Szájlégzés

Szájlégzés esetén az íny kiszárad. A folyamatos, krónikus irritáció hatására a gyulladás állandósul.

12. Genetikai hajlam

Az immunrendszer gyengesége, alulműködése örökölhető. Ez pedig hajlamosíthat a fogínyvérzésre.

13. Egyes gyógyszerek mellékhatásaként

Bizonyos gyógyszerek, mint pl. epilepszia elleni gyógyszerek szedésének mellékhatásaként megjelenhet az ínygyulladás.

14. Lelki tényezők

A lelki eredetű betegségek, elsődlegesen a stressz negatív hatással van egész szervezetünk működésére, immunrendszerünkre, hormonháztartásunkra. Ebből kifolyólag szájüregi megbetegedésekhez vezethet.

A fogínygyulladás következményei

Az ínygyulladást már a kezdeti tünetek megjelenésekor érdemes komolyan venni, ugyanis nagy veszélyeket és további káros szövődményeket hordozhat magában, amennyiben megfelelő fogorvosi kezelés hiányában kialakul a fogágybetegség (parodontitis). Ez a fogíny visszahúzódását, a fognyak szabaddá válását eredményezi. Ennek gyakori következménye a fognyaki érzékenység. Ekkor már legtöbbször csak a fognyaki töméssel, esetleg fogkorona felhelyezésével lehet orvosolni a fennálló problémát.

A fogínygyulladás veszélyei

A szájüregben nagy számban található baktériumok bekerülhetnek a véráramba, ezzel olyan súlyos, akár életveszélyes állapotok bekövetkeztének kockázatát növelve, mint a

Újabb kutatások eredményei szerint pedig a prosztatabetegségekhez is köze lehet.

Kezelési lehetőségek

Fogínygyulladás esetén a legfontosabb, hogy a tünetek észlelésekor minél hamarabb szakemberhez, fogorvoshoz vagy dentálhigiénikushoz forduljunk, hiszen a kezelés egyik legfontosabb eleme és első lépése a fogak professzionális megtisztítása. Ez nemcsak a fogak felszínén található lepedék és a fogkövek eltávolítását jelenti, de szükség szerint az íny alatti területek megtisztítását is.

A fogorvos a kezelés részeként megfelelő szájhigiénés tanácsokkal látja el páciensét.

Kialakult fogágybetegségnél a fentieken kívül még szükség lehet antibiotikumos kezelésre, lézer-terápiára. Szintén elérhetőek ma már olyan íny helyreállító műtétek, plasztikai beavatkozások, melyek nemcsak egészségünk szempontjából fontosak, hanem a fogágybetegségek, fogínysorvadás következményeképp kialakuló esztétikai problémákra is megoldást kínálnak.

Súlyosabb esetben érdemes parodontológus szakembert felkeresni. Erre általában a fogorvossal való konzultáció után kerül sor.

A fogínygyulladás otthoni kezelése

Lehet otthon kezelni a fogínygyulladást? Egyértelműen nem! A tüneti kezeléseket ugyan el lehet otthon végezni, de ez a gyulladás okát nem fogja megszüntetni. A drogériákban és patikákban fellelhető speciális fogkrémek és szájvizek hatásuk révén ugyan csökkenthetik a fogínyvérzést, de magát a fogínygyulladást megszüntetni nem tudják. Előbb-utóbb valószínűleg újra be fog gyulladni a fogyíny, és könnyen lehetséges, hogy súlyosabban.

Fontos tehát hangsúlyozni, hogy a fogínygyulladás csak akkor kezelhető hatékonyan, ha a fogorvos alapos vizsgálat után megtalálja a gyulladás kiváltó okát.

Hogyan előzhető meg a fogínygyulladás?

A fogínygyulladás megelőzésének legfontosabb eleme a fogak rendszeres, megfelelő technikával végzett tisztítása. Emelett kiemelten fontos szerepe van az egészséges táplálkozásnak és életmódnak.

Minden évben, ideális esetben félévente érdemes felkeresni fogorvosunkat. Ez a folyamatos kontroll biztosíthatja számunkra azt, hogy megelőzzük a komolyabb fogászati problémák kialakulását és megőrizhessük fogaink egészségét.

Mik a fogínygyulladás tünetei?

A fogínyvérzés, érzékeny, duzzadt fogíny, rossz lehelet, súlyosabb esetekben gennyes gyulladás.

Mindenképpen fogínyvérzéssel jár a fogínygyulladás?

Nem. Főleg a dohányosoknál sok esetben elmarad az íny vérzése, ezért sokkal nehezebben lehet felismerni a fogínygyulladást.

Minden esetben fogínysorvadáshoz vezet e a fogínygyulladás?

Nem. A időben kezelt fogínygyulladásból kisebb esellyel lesz fogínysorvadás.

Bölcsességfogak mellett is kialakulhat fogínygyulladás?

Igen. A bölcsességfogakat sokszor nehezebb tisztíthatani, nehéz használni rajtuk a fogselymet. Emiatt könnyen telepedik meg rajtuk a lepedék, ami fogínygyulladáshoz is vezethet.

egyszázkilencven és tizenhárom összege