Fogínysorvadás kezelés az Oktán fogklinikán

Meglepő, de a magyar lakosság legalább 80%-a mutatja a fogínysorvadás, más szóval a fogágybetegség (parodontitis) tüneteit, nem túlzás tehát népbetegségnek nevezni. Hogyan alakul ki a fogínysorvadás, és hogyan kezelhető? Mit lehet tenni a megelőzésére?

A tünetek

A fogínysorvadás egy gyulladásos betegség, az esetek túlnyomó többségében baktériumok okozzák. Gyakran előfordul, hogy a betegség kezdetén egyáltalán nem, vagy csak kevés panasszal jár.

Fogínysorvadásra utalhat a fogínyvérzés és a fogínyduzzanat. Szintén árulkodó jel lehet a fogíny feldagadása, gyulladása, amely gyakran fájdalommal jár.

A betegség előrehaladott állapotában gyakran jár a fogíny visszahúzódásával. Ezzel együtt a fogakat tartó szövet és csont meggyengül, a fog és az íny között egy kis tasak alakul ki. A tasakot nagyon nehéz otthon fogmosáskor tisztítani, így abban egyre több baktérium halmozódik fel. A fogak lötyögni kezdenek, és akár el is mozdulhatnak a helyükről. A meglazult fog kisebb trauma (ütés, kemény dolgokra harapás) hatására akár ki is eshet.

A visszahúzódott fogíny miatt a foggyökér a felszínre kerül. Ilyenkor a hideg vagy meleg ételek, italok fogyasztásakor éles, szúró fájdalmat érezhetünk.

A fogínysorvadást sokszor kíséri nagymértékű fogkőlerakódás is. Ez fokozza a betegséggel járó rossz leheletet.

Mi okozza a fogínysorvadást?

A fogínysorvadást, más szóval fogágybetegséget baktériumok okozzák, amelyek a lepedékben és a fogkőben szaporodnak el. Általában tartós, hosszú ideig fennálló fogínygyulladás előzi meg.

A fogágybetegség egy elég összetett kórfolyamat, ami több rizikófaktor együtteseként alakul ki. Ilyen elsődleges rizikófaktorok például a genetikai hajlam, bizonyos betegségek megléte, egyes gyógyszerek szedése, a rossz szájhigiénia és a dohányzás.

A baktériumflóra a szájüregben

A szájüregi baktériumflóra összetétele nagyban meghatározza, hogy milyen mértékben és milyen összetételben alakul ki lepedék és fogkő. Az egészségesebb baktériumflóra kialakulását sokban elősegíthetjük a helyes táplálkozással és szájhigiénével.

Rossz fogmosási technika

Ha nem a megfelelő fogmosási technikát használjuk, akkor egyrészt nem tudjuk megfelelően tisztítani a fogakat, másrészt akár a fogínyt is megsérthetjük, vagy akár el is koptathatjuk a fognyakat. A fogínysorvadás kezelése után ezért kulcsfontosságú a megfelelő fogmosási technika elsajátítása.

Nehezen tisztítható fogak

A nem szabályosan álló fogakat sokszor nem lehet alaposan tisztítani. A nehezen vagy csak speciális technikával tisztítható fogakon és fogközökön sokkal gyorsabban és nagyobb mértékben rakódik le lepedék és a fogkő. Ezzel a káros baktériumok is gyorsabban szaporodnak, így a fogínysorvadás kialakulásának az esélye is megnőhet.

A fogszabályozás nemcsak esztétikai szempontból előnyös, hanem súlyos fogbetegségeket, így a fogínysorvadást is megelőzheti vagy lassíthatja.

Rosszul felrakott fogpótlások, hidak

A rosszul elkészített, régi fogpótlások és tömések nehezen tisztítható retenciós felületekkel rendelkezhetnek, amelyeken könnyebben megtapad a lepedék, a fogkő, és a baktériumok, ezzel növelve a fogágybetegség kialakulását. Érdemes ellenőríztetni tehát a fogpótlásokat.

Genetika

Mint minden hajlamra, így a fogínysorvadás kialakulására is nagy hatással van az örökölt génkészletünk. Ezen változtatni sajnos nem tudunk, de a rendszeres és helyes szájápolással megelőzhetjük, illetve lassíthatjuk fogínysorvadás kialakulását.

Terhesség

A terhességgel járó hormonális változások az arra hajlamosak esetében elindíthatják vagy felgyorsíthatják a fogínysorvadási folyamatot. Ritkább esetekben hasonló folyamat indulhat el tinédzserkorban, az akkor bekövetkező hormonális változások következményeként.

Dohányzás

A dohányzás több szempontból is jelentősen növeli a fogínyígyulladás kialakulásának kockázatát. Egyrészt a dohányzás miatt összehúzódnak a hajszálerek. Emiatt romlik a vérellátás, és ennek hatására visszahúzódhat a fogíny. Súlyosbítja a helyzetet, hogy az összehúzódott hajszálerek miatt nehezebben lehet észrevenni a fogínygyulladást a korai stádiumban.

A dohányzás rendkívül káros hatással van az immunrendszerre, amelynek kiemelkedő szerepe van a gyulladások leküzdésében. Fontos tudni, hogy nemcsak a cigarettázás hat károsan a fogyínysorvadás kialakulására, hanem a nikotin bármilyen formában történő bevitele, így az elektromos cigaretta vagy akár a nikotinos rágógumi is.

Betegségek, fertőzések

Bizonyos betegségek lassítják a bakteriális gyulladás gyógyulását. Ilyen lehet például a diabétesz (cukorbetegség), illetve a tartós, más helyen történő gyulladással járó vagy immunhiányt okozó betegségek, fertőzések.

Gyógyszerek

Bizonyos gyógyszerek, például a szteroidot tartalmazó készítmények tartós szedése közben immunhiányos állapot léphet fel. Ez egyrészt segíti a gyulladások, így a fogágybetegség kialakulását a szervezetben, másrészt hátráltatja a meglévő gyulladások gyógyulásást.

A fogágybetegségek átadhatók másoknak

A legtöbb fogágybetegség, így a fogínysorvadás kialakulásáért a baktériumok felelősek. Ezek a baktériumok a nyálban is megtalálhatók, ezért ha a nyálunk keveredik másokéval, a baktériumok is átkerülhetnek az ő szervezetébe. Ez megtörténhet akkor is, amikor egy felnőtt beleeszik a gyerek ételébe, de akár csókolózáskor is.

A fogínysorvadás kezelése

A fogínysorvadást a megfelelő kezeléssel meg lehet állítani, vagy nagymértékben le lehet lassítani.

1. Állapotfelmérés

Mint minden fogászati beavatkozás, így a fogínysorvadás kezelése is egy alapos állapotfelméréssel kezdődik, amely alapján elkészítjük a kezelési tervet.

Amire választ kapunk az állapotfelmérés során:

• Mik a rizikófaktorok (genetika, betegségek, életmód, dohányzás
    • Melyik fogak mellett alakultak ki tasakok, amelyekben felgyülemlettek a baktériumok
    • Esetlegesen melyik fogakat kell eltávolítani

Mindent megteszünk, hogy megmentsük a fogait, de ha az előrehaladott csont- és szövetpusztulás miatt már menthetetlen egy fog, akkor sajnos ki kell húzni. Ennek az oka az, hogy a meglazult, menthetetlen fog körül sokkal gyakrabban alakul ki gyulladás, amely könnyen átterjed a többi fogra is.

2. A fogak tisztítása

A következő lépésben eltávolítjuk a fogköveket. Ehhez általában ultrahangos depurátort használunk, illetve szükség esetén speciális, kézi műszereket.

A fogkő leszedés után megtisztítjuk a fogakat a lepedék lerakódástól is.

3. Tasakok feltárása és tisztítása

Ezután eltávolítjuk a gyulladt szövetet, feltárjuk a tasakokat és alapos tisztítást végzünk. Ha szükséges, helyi érzéstelenítést alkalmazunk, és a tisztítást egymás után akár több alkalommal is elvégezzük, egészen addig, ameddig megszüntetjük a baktériumok gócpontjait.

A fogkő leszedés után megtisztítjuk a fogakat a lepedék lerakódástól is.

4. A megfelelő fogápolási technika elsajátítása

A fogínysorvadást okozó baktériumok újra megjelenhetnek, ha a fogakról nem távolítjuk el a lepedéket. A lepedék hatékony eltávolításához elengedhetetlen a helyes fogmosási technika elsajátítása. A helyes technikát a rendelőnkben bemutatjuk, és elmondjuk, milyen eszközökre lesz majd szükség a jövőben.

5. Kontrol kezelés

A fogínysorvadás kezelése után kb. fél évvel érdemes eljönni kontrollra. Az utókezelés során általában ultrahangos tisztítást végzünk.

6. Fogkőleszedés

Sokat segít a fogínysorvadás megelőzésében, ha rendeszeresen leszedtjük a fogköveket a fogainkról. Fogkőeltávolítást célszerű évente megismételni, akkor is, ha nincs látható fogkő, hiszen a fogágybetegség igazi rizikója az íny alatti lerakódás. A parodontitisben érintett betegeknek félévente szükséges megejteni ezt a kezelést, mert ezzel lassíthatjuk a további csontpusztulást.

A fogínysorvadás kezelése házilag

A fogínysorvadás tüneteit otthon lehet ugyan enyhíteni, de a betegség kiváltó okait nem lehet megszüntetni. A tasakokat otthon nagyon nehéz, vagy egyenesen lehetetlen tisztítani. A tünetek enyhítésében segíthet az antibakteriális szájvízzel való öblögetés, ecsetelés és a speciális fogkrémekkel történő fogmosás. Ezek azonban csak átmeneti, tüneti kezelést nyújtó megoldások. Azaz lehetséges, hogy a gyulladás átmenetileg elmúlik, de újra elő fog jönni, ráadásul könnyen lehet, hogy sokkal súlyosabb formában. Ezért nagyon fontos, hogy minél előbb felkeressük a fogorvosunkat, ha a fogínygyulladás tüneteit észleljük. Különösen fontos ez a gennyes ínygyulladás jelentkezésekor, mert az ilyen betegség otthoni kezelése ellenjavalt.

A fogínysorvadás megelőzése

A fogínysorvadás megelőzhető, vagy lassítható a kialakulása, ha figyelünk a megfelelő szájhigiénére.

Fájdalmas-e a fogínysorvadás kezelése?

Nem. A kezelések során helyi érzéstelenítést alkalmazunk.

Mik a fogínysorvadás tünetei?

Leggyakrabban a fogínyvérzés és fogínygyulladás, ínyfájdalom. Fogkövek megjelenése a fogazaton. Áporodott, rossz lehelet. Későbbi stádiumban mozgó, lötyögő fogak.

Kezelhető otthon is a fogínysorvadás?

Nem. A tüneteket lehet enyhíteni házilag, de a betegség kiváltó okát csak fogorvos tudja megszüntetni.

Bölcsességfogak körül is kialakulhat fogínysorvadás?

Igen. A bölcsességfogak általában nehezen tisztíthatók, ezért könnyeben telepedik meg rajtuk a lepedék. A rosszul nőtt bölcsességfogak körül könnyebben és gyorsabban kialakulhatnak a tasakok. Általában az ilyen bölcsességfogakat eltávolítjuk a fogínysorvadás kezelése során.

ötvenöt és tíz összege