Gyökérkezelés

Általában a gyökérkezelés az a fogászati beavatkozás, amitől a legtöbben tartanak. Cikkünkben elmondjuk, hogy pontosan mit történik a kezelés alatt, mennyire fájdalmas a művelet és hogyan lehet idejében megelőzni a problémát.

A fogaink felépítése - mi is pontosan a foggyökér?

A fogaink két részből állnak: az egyik a foggyökér, amely az állcsontban rögzíti a fogat. A másik a fogkorona, normál esetben ez a rész látszik csak a fogsorban.

A foggyökérben található az úgynevezett gyökércsatorna. Ide lépnek be a gyökércsúcson az idegek és az erek.

A fog legbelső része, a gyökércsatornát kitöltő a pulpa (fogbél), ebben futnak tovább az erek és az idegek. A pulpát a dentin veszi körbe. A dentint a koronánál zománc fedi, amely az emberi szervezet legkeményebb anyaga. A dentint a gyökér körül pedig fogcement veszi körbe, amely segít abban, hogy a fog az állkapocsban rögzüljön parodontális rostok segítségével.

Mikor van szükség gyökérkezelésre?

Általában akkor szükséges a gyökérkezelés, amikor a pulpa, a fog legbelső része már elhalt. Sokminden okozhatja a pulpa elhalását, a leggyakoribb okok:

Mik a tünetek?

A pontos diagnózist mindig a fogorvos állítja fel. Általában gyökérkezelés előtt a páciensnek állandó, fájdalomcsillapítóra sem szűnő, erős fogfájása jelentkezik. Ez azonban lehet más problémából kifolyólag is. Gyakori a kopogtatási, ráharapási érzékenység, ugyanakkor ha fogbél gyulladás már teljesen előrehaladott állapotban van, a fog teljesen elhalt, addigra már teljesen érzéketlen is lehet az a fog.

Mi a gyökérkezelés?

A gyökérkezeléssel meg lehet menteni a kihúzástól azokat a fogakat, amelyeknek elhalt a pulpája. A kezelés során kisztítjuk és fertőtlenítjük, majd egy tartós töméssel lezárjuk a fogcsatornát. Régebben az elhalt fogakat nem tudták megmenteni, ezért általában egyszerűen kihúzták őket.

A gyökérkezelés folyamata

1. Diagnózis
    Mint minden kezelés, a gyökérkezelés is a diagnózis felállításával kezdődik. Ehhez általában a személyes vizsgálaton kívül röntgenfelvételre is szükség van. A diagnózis során eldől, hogy mekkora a gyulladás, és egyáltalán menthető-e a fog.
  2. Érzéstelenítés
    Egy érzéstelenítő injekcióval teljesfokú érzéstelenítés végzünk. A helyes érzéstelenítéssel a gyökérkezelés fájdalommentes.Érzéstelenítés előtt feltétlenül jelezd, ha bármilyen gyógyszer allergiád vagy érzékenységed van!
  3. Fogkorona átfúrás
    Egy lyukat fúrunk a koronába és feltárjuk az idegkamrát. A lyukon fogjuk majd kitisztítani és fertőtleníteni a fogat
  4. Gyökércsatorna feltárás
    A feltárt idegkamrában megkeressük a gyökércsatornákat. A fogban több gyökércsatorna is található, fontos, hogy mindegyiket kezelni kell.
  5. Gyökércsatorna fizikai tisztítása
    Eltávolítjuk a teljes pulpát, majd a gyökércsatorna falát különböző reszelőkkel megtisztítjuk a gyulladásos szövettörmeléktől. A művelet után csak egészséges szövet marad a gyökércsatornában.
  6. Fertőtlenítés, kémiai tisztítás
    Speciális kanülökkel fertőtlenítő és gyulladáscsökkentő anyagot vezetünk a gyökércsatornába, ezáltal is biztosítjuk a csatornák baktérium mentességét.
  7. Ideiglenes gyökértömés
    Ha gyulladás mértéke megengedi, akkor a fogat azonnal véglegesen zárjuk, ha nem, akkor a fogat ideiglenes gyökértöméssel és fedőtöméssel lezárjuk, hogy megakadályozzuk a további fertőzést illetve időt adjunk a végleges gyógyulásra. Étkezéskor mindenképp óvni kell a fogat, mert az ideiglenes fedőtömés nem annyira strapabíró, mint az állandó. Kerüljük a kemény ételeket, valamint a túl forró és túl hideg italokat..
  8. Egy hét szünet
    A következő kezelésre körülbelül egy hét után kerülhet sor. Ekkor cseréjük a fertőtlenítő-gyulladáscsökkentő ideiglenes gyökértömést és új ideiglenes fedőtömést készítünk.
  9. Végleges tömés
    Ha az ideiglenes tömés felrakása után egy héttel teljesen megszűnnek a panaszok és a fájdalom, akkor el lehet készíteni a végleges gyökértömést illetve meg lehet csinálni a végleges fedőtömést vagy szükség a betétet vagy koronát.

Ha az ideiglenes tömés felrakása után továbbra is fennállnak a panaszok, újra ki kell tisztítani a gyökércsatornát, és ezt a lépést addig kell megismételni, ameddig teljesen meg nem szűnnek a problémák. Problémát okozhat, ha bent marad még élő idegszövet a gyökércsatornában, vagy ha nem sikerült maradéktalanul megszüntetni a gyulladást. Lehetséges, hogy másfajta fertőtlenítőszert és gyulladáscsökkentőt kell használni. Esetenként új röntgenfelvételt is kell készíteni, hogy megbizonyosodjunk, menthető-e a fog.

Mennyire fájdalmas a gyökérkezelés?

Helyes érzéstelenítéssel maga a gyökérkezelés nem fájdalmas beavatkozás. A kezelés után az irritált fog okozhat fájdalmat, ezt fájdalomcsillapítóval kezelhetjük.

Mennyire tartós a gyökérkezelés?

A gyökérkezeléssel és gyökértöméssel akár egész életünkre megőrizhetjük a fogunkat.

Hány alkalomból áll a gyökérkezelés?

Ezt nem lehet előre megmondani. Tapasztalataink szerint legalább két alkalomból álló kezelés szükséges, de nem ritka a négy alkalom sem. Nagyon komplikált esetekben ez a szám magasabb lehet.

Hidegre vagy melegre érzékeny fogakra is megoldás a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés hatékony megoldás lehet az ilyen problémákra, de pontos választ mindenképpen a fogorvos tud adni..

Hogyan lehet elkerülni a gyökérkezelést?

A fogszuvasodásból eredő pulpa elhalást sokszor meg lehet előzni a megfelelő szájápolással és azzal, ha időben fogorvoshoz fordulunk, amikor elkezd szuvasodni a fogunk. A balesetből származó pulpa elhalást sajnos ezzel nem lehet megelőzni.

Fájni fog a fogam a gyökérkezelés után?

Ha az érzéstelenítő hatása elmúlik, jelentkezhet fájdalom, hiszen a fogunkat behatás érte, ezért irrtiált, érzékeny. A kezelés utáni fájdalom általában fájdalomcsillapító hatására elmúlik. Ha a gyökérkezelés sikeres volt, a fájdalom pár nap alatt teljesen megszűnik.

Törékenyebb a gyökérkezelt fog, mint a nem?

Sajnos igen. A gyökérkezelt fogban nincs már élő fogbél (pulpa), ezért elveszti a nedvességét, törékenyebb. Emiatt a nagyon szuvasodott gyökérkezelt fogakra a gyökérkezelés után gyakran koronát készítünk, h ne törjön szét a fog koronai része.

Lehet gyökérkezelt fogat fogszabályozni?

Igen, a gyökérkezelt, illetve új koronát kapott fogat is lehet fogszabályozni.

egyszáz és kettő összege