Fogkő eltávolítás

A fogkő eltávolítás fontos része a szájhigiéniának. Az el nem távolított fogkövek nemcsak esztétikai szempontból problémásak, hanem olyan betegséget okozhatnak, amely akár fogvesztéssel is járhatnak. Minden tudnivalót elmondunk a cikkünkben.

Mi a fogkő?

Szájüregünkben, ahogy az egész emberi szervezetben is, sok millió baktérium található.

A kellemetlen tünetek bár eleinte nem járnak fájdalommal, szakorvosi kezelés nélkül akár fogínysorvadáshoz, vagy a fog elvesztéséhez is vezethetnek.

Ezek a baktériumok a megfelelő szájhigiénés szokások betartása, immunrendszerünk megfelelő védelme és egészséges táplálkozási és életmódbeli szokások esetén nem okoznak problémát.

Ugyanakkor ha a fogakon a lepedék felhalmozódik, baktériumokkal teli lepedékréteg, úgynevezett plakk keletkezhet. Ha a dentális plakk nincs megfelelően és alaposan eltávolítva a fogak felszínéről, akkor a baktériumok ebben a vastag lerakódásban remek táptalajaivá válnak a gyulladásnak. A fogínygyulladás, vagyis gingvitis is ennek a folyamatnak az eredményeképp jön létre.

Ha ez az el nem távolított lepedék réteg elmeszesedik, létrejön a fogkő.

Miért fontos a fogkő eltávolítása?

Az el nem távolított fogkövek a fogíny gyulladását, majd a gyulladás előrehaladtával a fogíny sorvadását okozhatják, és kísérő tünetként kellemetlen, rossz leheletet okoznak. A fogínygyulladást kezdetben sokszor nehéz észrevenni, mert gyakran nem jár látványos tünetekkel. A kezeletlen fogínygyulladás akár fogvesztéshez is vezethet.

A fogkövön könnyen megjelenhetnek fogszuvasodást okozó baktériumok. A kezeletlen, előrehaladott fogszuvasodás esetetében akár gyökérkezelésre is szükség lehet..

Esztétikai szempontok

A fogakon jelenlévő barnás-feketés fogkövek esztétikai problémát okoznak, amely szintén nem elhanyagolható szempont.Fogsorunk szabályossága, rendezettsége, ahogy annak csillogó fehérsége is szembetűnő mind beszéd, mind mosolygás közben. Ez pedig nagyban befolyásolja mind saját énképünket, mind mások rólunk alkotott véleményét.

Milyen gyakran érdemes a fogkövet eltávolítani?

Mindenki más-más fogazattal rendelkezik, és nagyon eltérő a szájüregében található baktériumflóránk összetétele. Szintén befolyásolja a fogkő kialakulását az életmódunk és táplálkozásunk, valamint a szájhigiénia. Például dohányosoknál sokkal gyorsabban képződik fogkő. Szintén megnő a fogkő kialakulásának az esélye azoknál, akik nem mosnak legalább naponta kétszer fogat, vagy nem tisztítják rendesen a fogközöket.

Van, akiknél akár három hónap alatt kialakul a fogkő, van, akinél csak egy év után. Általánosságban elmondható, hogy legalább félévente érdemes felkeresni a fogorvosunkat, és ellenőriztetni, szükség esetén pedig leszedetni a fogköveket.

Fogkőeltávolítás házilag

A már kialakult fogkő eltávolítása otthoni módszerekkel, házi praktikákkal nem lehetséges. Ráadásul könnyen lehetett, hogy nagyobb kárt okozunk, például megsértjük a fogzománcot. Egyes házi praktikák akár fogelszíneződést is okozhatnak. Hasonló a helyzet az internetről rendelet csodaszerekkel: nem lehet tudni, pontosan mit tartalmaznak, és akár súlyos kárt okozhatnak a fogzománcban.

Mind önbizalmunk, mind egészségünk szempontjából érdemes a fogköveket fogorvos, vagy dentálhigiénikus szakemberrel professzionális módon és körülmények között, az arra kifejlesztett speciális műszerekkel eltávolíttatni.

Fogkőeltávolítási eljárások

Ultrahangos fogkőeltávolítás

Az ultrahang megjelenésével és elterjedésével egy jóval hatékonyabb és kíméletesebb módszer vált elérhetővé.

Az ultrahang a fogzománc megsértése nélkül lerobbantja a fogköveket a fogak felszínéről. Ezzel az eljárással gyorsan és nagyon alaposan lehet eltávolítani a fogköveket még a legérzékenyebb területekről is, vagyis akár a fogínytasak mélyebb területeiről is, az íny megsértése nélkül. A kezelés, a fogfelszínek puha kefével történő polírozásával zárul. Ennek eredményeképp fogaink simábbak lesznek, ráadásul a fogkő is nehezebben tapad majd meg ezután fogainkon.

A hagyományos módszer

A kézi fogkő lepattintó eszközökkel, ún. depurátorokkal végzett fogkő eltávolítás sokáig az egyetlen lehetőség volt a fogkövek eltávolítására.

A módszer hátránya, hogy ezzel csak a nagyobb köveket lehet a fogak felszínéről eltávolítani, ráadásul a kezelt fognyaki felszínek lesimítására nem alkalmas.

Mennyi időt vesz igénybe az ultrahangos fogkőeltávolítás?

A kezelés körülbelül 30 perces.

Mennyi időnként érdemes a fogköveket eltávolíttatni?

A fogkőeltávolítást célszerű évente megejteni akkor is ha nincs látható fogkő, hiszen a nem észrevehető íny alatti fogkő is káros hatással van a fogágy egészségére.
A fogkő újbóli kialakulásának esélye nagyban függ életmódunktól, táplálkozási és szájhigiénés szokásainktól. Amennyiben Ön dohányzik, vagy más okból hajlamosabb fogkő kialakulására érdemes fél évente felkeresnie fogorvosát, mert ez a káros szokás nemcsak a fogkövek újratermelődésére, hanem a különböző fogágybetegségekre is hajlamosít.

Fájdalmas-e az ultrahangos fogkőeltávolítás?

Bár az eljárás kíméletes, gyors és fájdalommentes, egyéni érzékenység felléphet, főként azokon a területeken, ahol az íny gyulladásban van, vagy sorvadt.
Fontos azonban tudni, hogy a fogkő eltávolítása a legfontosabb momentum, ha ínyünk gyulladását, vagy a további sorvadását meg akarjuk előzni.

Mit tehetek, hogy megelőzzem a fogkő újbóli kialakulását?

Legfontosabb a megfelelő szájhigiénés szokások kialakítása és betartása. A rendszeres, megfelelő technikával végzett fogmosással, fogselyem, fogköztisztító kefe és szájvíz használatával megakadályozhatja, illetve késleltetheti a fogkő újbóli kialakulását. Egészséges táplálkozási szokásokkal, a dohányzás mellőzésével szintén nagyon sokat tehetünk fogaink egészségéért.

Hogyan képződik a fogkő?

A nyálból folyamatosan képződő lepedék a nem megfelelően tisztított fogakon lepedékréteget, más néven plakkot képez.

Hol alakul ki leggyakrabban fogkő?

A fogkőnek két típusát különböztetjük meg: az ínyen kívül elhelyezkedő (szupragingivalis) fogkő és az íny alatt elhelyezkedő (szubgingivalis) fogkő. Előbb leggyakrabban az alsó frontfogak belső, illetve a felső őrlőfogak külső oldalán képződik a nagy nyálmirigyek kivezető csöveinek közelében. Ebbe a lepedékbe ásványi anyagok épülnek be, amitől az megkeményedik és így kialakul a fogkő.

Van-e ellenjavallat a kezelésre?

A kezelést minden esetben anamnézis felvétel előzi meg. Vagyis orvosa tájékozódik korábbi, vagy jelenlegi betegségeiről, az ön által szedett gyógyszerekről. (pl. véralvadásgátlók).
Ennek tükrében javaslatot tehet a kezelés elvégzésére, illetve elhalasztására.

egyszázhetvenhét és egy összege